KAMERA KULLANIMINDA GENEL KLASİK KURALLAR
Elektronik VİDEO kameranın kullanımı esnasında öncelikli olarak sahip olduğunuz cihazın teknik özellikleri ve çekim esnasında kullanacağınız özelliklerini önceden deneyerek elinize alıştırmanız gerekir;
Diğer
husus ise ZOOM mandalının elinizin altında olması nedeniyle yakın ve
uzak çekim amacıyle bu mandalı uygun hız ve miktarlarda kullanabilmek
için elinizi alıştırmanız gerekir.
Çekim esnasında yakın çekilmek istenen konuya veya objeye ZOOM girilmek
isteniyorsa, mutlaka çekim anından önce o noktaya kadar zoom girilerek
netlik yapılması gerekir ve daha sonra geniş açıda kayda girilerek
konuya yakın çekim yapılmalıdır: Ev tipi video kameralarda genellikle
otomatik FOCUS yani netlik yapma özelliği bulunmaktadır bu yüzden pratik
kamera kullanımınız artıncaya kadar otomatik netlik özelliğini kullanmakta fayda vardır.
Yine
makinanızın renk ayar özelliğini otomatik renk ayarında tutmakla farklı
renkteki ışıklı ortamlarda cihazınız kendi kendine renk ayarını yapacak
ve görüntüde doğal renkler hakim olacaktır.
Gün
ışığı ve evlerde kullandığımız flaman akkor lambaların renkleri
birbirinden farklıdır, yeni kameralar bu farklılığı devamlı kontrol
ederek beyaz ayarı adı verilen renk tashihini sağlar.
ÇEKİM ANINDA UYULMASI GEREKEN KURALLAR:
Kameranızla
çalışmaya başlamadan önce çekim yapacağınız konu yada kişileri
gelişmelere yada kafanızda kurguladığınız şekilde basit de olsa çekim
planı tasarlıyabilirsiniz.
Kalabalık bir ortamda yapacağınız çekimlerde kişilerin tamamını aynı çerçevede almaya gayret ediniz.
Sonradan
bu konu seyredilirken kişiler ile ilgili fikir teatisinde
bulunduğunuzda çerçevedeki herkezin üzerinde en az beş saniye bakma ve
tanıma süresi gerekebilir yani 10 kişilik bir topluluğu çekiyorsanız ve
bu konu hemen dağılmıyorsa en az 30-50 saniye sabit çekim yapılmalı.Bu
esnada kameranızı mümkün olduğunca sabit ve hareketsiz tutunuz.
Daha
sonra konu hala aynı yerde ve şekilde önünüzde devam ediyorsa kişilerden
yakın, göğüs ve baş kısımları görünecek ölçüde tek tek 20-40 saniye
uzunlukta yakın plan çekimlerinizi gerçekleştirin.
Bu planlar ikili üçlü de olabilir o takdirde süre biraz daha uzaya bilir.
Ancak hareketli ve çabuk değişen konularda bu kurallar şahsi isteğinize göre değişebilir.
Bebek,
küçük çocuk ve çok yaşlı insanlarda yüzdeki değişimler daha sonra
izlendiğinde kişilere önemli anlar yaşatacağında yüz çekimleri
önemlidir.
Çekim esnasında kısıtlı planların dışında uzun süreli çekimlerde yapılabilinir.
Bu
çekimlerde ses unsuru da görüntü kadar önemli olabilir dolayısıyle
kesintisiz uzun süreli çekimler yapılırken konuşan kişiyi bel yada göğüs
plan çekerek konuşulanlar seyirci tarafından daha kolay anlaşılabilir.
Bu tür
çekimlerde çekim yapan kişi uzun süre kamerayı zoom yada yakın planda
tutmak zorunda kalabilir ve bir süre sonra elleri yorularak titreyebilir
bu yüzden konuşan kişiye 2-3 metre mesafede durarak çekim yaparsak
kamera daha az zoom değerinde olacağından sallantı ve titreme az olur ve
kameraman daha az yorulur, kamerada otomatik netlik esnasında daha az
hata yaparak olumsuz bir görüntü oluşmasını engeller.
Çekim esnasında her plan en az 10 saniyeden az olmamalı ve 10-30 saniyelik planlar halinde çekilmeli.
Kafanızdan
bu resmi bu kadar çektim yeter artık diye düşündüğünüzde orada stop
yaparak başka bir çerçeve ile çekime devam edilmeli. En son çektiğiniz konuyu yada kişiyi tekrar çekmek
gerekecekse, kesmiş olduğunuz andaki çerçeve büyüklüğünden farklı bir
çerçevede tekrar çekmeye başlayın, yani dar bir yakın çekimde
bitirmişseniz geniş bir çerçevede tekrar çekime devam ediniz. Böylece
resimdeki kişi yada hareketli konunun sıçrama tabir edilen hatası göze
çarpmaz. Devamlı çekmek zorunda kalacağınız konularda, konuşan ya da konunun
önemine binaen uzun süre sabit çekimlerde izleyici sıkılabileceğinden
çevrede izleyen diğer kişi yada objelere ara sıra PAN adı verilen , yani
kamerayı sağa yada sola doğru aynı eksen etrafında döndürerek detay
resimler alınabilir, bu dönüşler 5 saniyeden fazla sürelerde olmamalı ve
bu detay olarak almakta olduğunuz resimde de 10 saniyeden fazla
kalınmamalı. Yine pan olarak adlandırdığımız sağa veya sola harekette
kamera süreye uygun olarak fakat yumuşak hareket etmeli .
Sert hareket insan gözünü yorar.
Pan
hareketi yapacağınızda kameranızın objektifini en geniş açıya kadar geri
alarak dönüşde genişe çıkmak gerekir. Dar açıda pan hareketi gözü yorar
ve kameramanın dönmekte olduğu konuyu bulup çerçeve yapmasını
zorlaştırır.
Geniş
açıda PAN yaptığınız takdirde görüntü zaten çerçevenin içine
gireceğinden size de kolayca kameranızı yönlendirmenizi sağlar.
Zoom hareketleride yavaş ve yedirerek yapılmalı.
Hızlı pan ve zoom larda izleyici gözü zorlanır ve kameramanda yapmak istediği çerçeveye ulaşmakta hata yapabilir.
Zoom
esnasında yeterince yakına girdiğinize kanaaat getirdikten sonra konudan
hemen uzaklaşmayın bu yakın planı izleyicinin özümlemesine zaman
tanıyın bu süre en az 5 saniye olmalıdır.
Çekim alanındaki ışık önemli;
Çekim
yapmak istediğiniz ortamdaki ışık seviyesi görüntü kalitenizi etkiler,
dışarıdan ışık alan bir oda yada salonda çalışıyorsanız mümkün olduğunca
ışığı arkanıza yada en azından yan tarafınızdan gelecek şekilde
karşılamalısınız, karşıdan gelen bir ışık kameranızın otomatik
diyaframını dış ışık seviyesinde kısacağından içeriye dönük yüzler daha
karanlık olacak ve seçicilik azalacaktır.
Dış çekimlerde güneşli bir havada çalışıyorsanız, ışık arkadan yada biraz yandan gelebilir.
Bulutlu
kapalı havalarda ışık yumuşak ve gölgeler az olacağından ışık yönü sorun
olmayabilir ama yinede yüksekteki bir kişiyi çekiyorsanız arkasındaki
gök yüzü fazla parlak olmamalı yani hava bulutluda olsa yüz kararır, eğer arka planı mavi bir gök yüzü kaplıyorsa bu diyaframı kapamaz ve resim aydınlık olabilir.
TERS
IŞIK ya da kontur tabiredilen durumlarda eğer makineye hakim
olabiliyorsanız manual pozisyonda diyaframı biraz açmakta fayda vardır
yada bu tür kullanım için bazı kameralarda bir düğmeye basılarak
diyafram bir yada iki stop kendiliğinden açılarak yüzler aydınlanır arka
plan daki ışık patlasada tercih ön kısımdakiler olduğundan kabul
edilebilir resim oluşur.
Bir konuşmacıyı ya da konuyu çekerken ışık kaynağını da dikkate alarak kendinize bir mahalli sabit merkez olarak belirleyin ve salonun ortasından bir çizgi geçtiğini düşünerek karşı tarafa geçerek çekim yapmayın.
Örneğin
kürsüde konuşan bir kişi çekiliyorsa ve onu izleyenlerde karşısında
iseler, konuşmacı bir süre göğüs, bel yada geniş açıda çekildikten
en az 3 dakikadan sonra izleyicilere PAN yapılarak yani yavaşca
dönülerek yine en az 5 saniye veya daha fazla onların görüntüsü
alınabilir ve tekrar konuşmacıya yada ana konuya dönülür bu konu konuşan
birisi yada oynayan bir çocuk yada hareketli bir olayda olabilir.
Ancak
konunun hareketli bir yapısı ve kaçırılmaması gereken bir şeyler
olabileceği söz konusu ise uzun süreli ve dikkatli bir şekilde çekime
devam edilebilir detay tali durumda kalabilir.
Yukarıdaki gibi bir yerde eğer çekim devam ediyorsa mutlaka detaya dönüşlerinizi yerinizden fazla değişiklik yapmadan aynı noktadan çekiniz.
Bu açık ortamlarda da geçerli bir kuraldır. Bu şekilde izleyici konuşanla onu izleyenlerin birbirlerine bakışlarında oluşabilecek
sıçrama denilen hata olmamış olur ve konuşanla onu seyredenler
birbirlerine doğru bakıyor olacaklardır, aksi takdirde ilk çekim
mahalliniz değiştirip karşı taraftan çekim yaparsanız aks sıçrama etkisi
oluşur .
TİLT adı
verilen bir diğer kamera hareketide kamerayı yüksekliği sabit kalmak
şartıyle yere paralel vaziyetten yukarıdaki yada bulunduğunuz yerden
aşağıdaki bir konuya doğru döndürerek eğmek ya da yukarı çevirmekdir.
Bu hareketlerde eğer konu çok hızlı ve kaçacak şekilde
gelişmiyorsa yavaş ve yumuşak şekilde yapılmalı. Eğer hızlı gelişen bir
konu ise hareketler daha hızlı olabilir. Unutulmaması gereken bir
kuralda konulara mümkün olduğunca yakında çekim yapmakdır, zoom imkanını
kullanarak konuyu yakına getirmeniz esnasında ise görüntünün büyüme
oranına paralel olarak, elinizden ve vücudunuzdan kaynaklanan
titremelerde bu tür çekimlerde görüntüye yansır, resimde sallantı ve
titremeler artar.
Gelişmekte
olan bir konuyu çekiyorsanız ve planlı bir çekim yapamıyorsanız, ve
konu devamlı yer değiştiriyorsa takip esnasında kamera objektifiniz
mutlaka en genişde olsun, sizde rahat edersiniz, görüntü izlendiğinde de
ana konu çerçeve dışında kalmadan çekilmiş olur.
Bu tür
devamlı yer değiştiren bir konunun çekimi yapılıyorsa , geniş açılı
takiple birlikte sizde yürümek zorunda kalırsanız adım atışlarınızı
biraz yumuşak sanki dolu bir su bardağı taşıyormuşsunuz gibi hareket
etmelisiniz, bu davranış resimde aşağı yukarı vücut hareketinizden
kaynaklanacak dikey ve yatay sallantıları azaltacak, uçarak ya da
kayarak giden bir görüntü oluşacaktır. Bu tür takipler hep en geniş
açıda yapılmalıdır.
UZAKdaki
konuyu ZOOM yaparak çekmek istediğinizde Zoom karakteri çoğaldıkça konu
büyüyecek ama sallantı ve titremede artacak demiştik, bu tür çalışmada
eğer TRİPOT-Sehpa kullanmıyorsanız, çekim anında sakin ve nefes
alışlarınızın hızlı yada soluk soluğa olmaması gerekir çünki kameranın
sabit ve sallantısız tutulması gerekir, bunu sağlamak için dinlenmiş
,kalp atışınızın ve nefesinizin hızlı olmaması lazım.Yani sakin ve
nefesinizi uzun süreli tutup çekimi yaptıktan sonra tekrar nefes almanız
gerekir.
Böyle çekimlerde 30 saniye kadar nefesi tutmak ve tekrar alırken sallantıyı vücudunuzla
dengeleyip yada absorbe edip almanız gerekir, bu da sallantının
görüntüye fazlaca girmesine mani olabilir. Bütün bunların dışında bir
duvar, ağaç ya da benzeri bir yapıya kolunuzu ya da vücudunuzu dayayarak
kameranın daha az sallanmasını sağlıyabilirsiniz.
Yinede
ZOOM yapmadan yakından çekilebilecek konuların yakınından yapılan
çekimler renk kalitesi ve derinlik nedeniyle göz alıcı görüntüler
verirler. Zoom u gerekmedikçe kullanmayın.
Yakın ve geniş açılı, sakin , yeterince uzun çekimler daha anlaşılır ve etkilidir.
ZOOM
kulanımı resimdeki derinliği azaltır arka ve ön planlar FLU olur.Tabii
böyle bir ön arka FLU çalışma yaparak konuyu daha çarpıcı hale getirmek isterseniz
objeyi tele-yani zoom konumunda çekerken diğer yakın ve uzak konular
ikinci planda ve flu olacağından etkili olabilirsiniz.
Bakış
açısı boşluğu; kişilerin yakın çekimleri esnasında bakmakta oldukları
yöne doğru ekranda bir miktar boşluk bırakmak gerekir. Bu boşluk tam
profilden çekim söz konusu ise hemen hemen ekranın yarısını boş bırakmak
yada yarı öne doğu 1/3 bakışda ise, biraz daha az boşlukla sağlanır.
Eğer kişi tam karşıdan size bakıyorsa o zaman tam ortada ve ekranın her
iki yanıda eşit boşlukta olacaktır.
Bu boşluk kuralı kişi yukarı ya da aşağıda bakıyorsa uygun oranlarda bırakılarak konu ve bakışa anlam kazandırılır.
Çerçeve
yaparken kişilerin kollarını eklem yerlerinden yani dirsek, bilek diz
yada ayak bileklerinden keserek çerçeve yapmayınız. Mutlaka az daha
aşağıdan yada yukarıdan çekiniz.
Kapalı
bir ortamdaki duvardaki resim çerçeveleri ile çekim yapılacaksa mutlaka
resim ya tam alınmalı ya da tamamen dışarıda bırakılmalı.
Bu
konuda konulu sinema filmlerindeki yakın, uzak planlar, zoom
hareketleri, PAN sağa sola çevirim ve kameranın gövde olarak ileri geri
ya da sağa sola doğru yaptığı hareketler takip edilerek uygulamalarla
tecrübe kazanılabilinir.
SES ÖNEMLİ:
Amatör kamera ile de çalışıyor olsanızda ses resim kadar önemlidir.
Aile içi çekimlerde ve konulu çekimlerde konuşmacının cümlelerinin bitiminde çekimi kesmek doğru olur .
Aralarda
kesilen sesler band izlenirken hoş olmaz. Konuşan kişiyi sesli olarak
kayıt ediyorsanız mümkün olduğunca sesinin iyi duyulabileceği bir
mesafede ya da 2-3 metre uzakta olunmalıdır. Eğer ses düzeni olan bir
ortamda çekim söz konusu ise ve konuşana yaklaşmak mümkün değilse
duvarlardaki bir hoparlörün altından ama uygun resim alınabilen bir yerden yapılan çekimde ses hoparlöre yakın olduğunuzdan net ve anlaşılır kayıt edilebilir.
Geniş
mekanlarda çok fazla hoparlörün olduğunu var sayarsak farklı seviye ve
gecikmede gelecek sesler karışıklık oluşturur.Bunu en aza indirmek için
ses ve resimin en uygun çekileceği ve yankı ya da ses girişiminin az
olduğu yeri tercih ederek azaltabiliriz.
Kullanım öncesi Kameranızın akülerini en fazla bir gün önce şarj etmelisiniz.
Uzun süre önce şarj edilmiş aküler kendi iç kaçakları nedeniyle boşalırlar.
Sehpalı çekimlerde kameranızdan uzaklaşmayın , her zaman bir eliniz kamera sehpasının kolunda olsun.
Kamera üzerinde iken, kullanmadığınızda sehpa kilidini sıkıştırın , boşta kalan sehpa kafası öne arkaya eğilir ve devrilebilir.
Aracınızı
içinde kameranızı bırakacaksanız güneş ışığından ve kalorifer
çıkışından uzak noktalarda barındırın, eğer sıcak ve güneşli bir ortamda
bırakacaksanız mutlaka ışığı yansıtacak beyaz bir nesne ile örtün.Çekim
öncesi objektif ve vizörü yumuşak bir mendil ya da özel objektif kağıdı
ile silin. Selpak gibi kağıt mendillerdeki sert partiküller objektifin
üzerindeki sır olarak tabir edilen kaplamayı çizer matlaştırır.
Ufak tip kameraları kullanırken boyundan geçirilen askı ya da kemerle kullanılması düşmelerini önler.
Kasetler
kullanılma dışında mutlaka kutularında tutulmalı, açıkta kalan kaset
statik etkileşim nedeniyle toz tutar ve kamerada kullanılırken ya da
videoda izlenirken bu tozlar okuma ve senkron kafalarını kirletir.
GECE çekim özellikli kameralarda enfrared ışıma ile çekim yapıldığından mesafe kısadır.
Dolayısı ile konuya yakın olduğunuzda tek renk de olsa net resim oluşur , uzak çekimlerde resimde gürültü yani karlanma oluşur.
SABİT VE KARARLI ÇEKİMLER ANLAMLI OLUR.
SÜPÜRÜR GİBİ TABİR EDİLEN DEVAMLI HAREKET HALİNDE VE KARARSIZ ÇEKİMDEN UZAK DURUN.
HER OBJE YA DA KONUDA YETERİNCE SALLANTISIZ ANLAŞILACAK KADAR SABİT KALIN.
IŞIĞI SIRTTAN YA DA YANDAN ALIN.
SESE DE ÖNEM VERİN.
FAZLA ZOOM KULLANMAYIN. PANLARI YUMUŞAK YAPIN.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder